Isnin, 23 September 2019

FAKTUR MANA YANG PERLU DIDAHULUKAN : "BANGSA 0r AGAMA" BERPANDUKAN PETUNJUK AL-QURAN ??

Adam & Hawa bangsa manusia pertama menghumi bumi (الارض - Syahadah ini) diperintahkan turun kealam barunya tanpa Agama (الدين - Tauhid Rububiyyah) & Islam (الاءسلام - I'ttiqad Uluhiyyah) serta tanpa Aqidah (الاءيمان) - (العلم) Syariah-Fiqh, dengan perintah... "Pergilah engkau kealam baru mu & serta jalanilah kehidupan kelangsungan bangsa mu ()manusia() disana...HINGGA DATANG PERINTAHKU (Agama).


A038 
Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk (Agama) dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".
(Al-Baqarah 2:38)

Adalah bahawa Adam AS diperintahkan turun @ pergi kealam barunya (الارض - dunia syahadah) ini tanpa dibawa bersamanya sebarang Agama (الدين - Tauhid, I'ttiqad - Aqidah, Syariat), maka apa yang dipertahankan oleh Adam AS & anak cucunya itu adalah bangsa Adam itu sendiri, hingga lah Allah turunkan Agama (الدين) melalui para Nabi & Rasulnya (penyampai)

A039 
Dan orang-orang kafir (engkar) yang mendustakan ayat-ayat keterangan kami (ayat sebelum bahawa bangsa hendaklah didahulukan), mereka itu ialah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
(Al-Baqarah 2:39)   


Apakah mereka yang mendakwa bahawa Agama hendaklah didahulukan dari bangsa itu adalah golongan KAFIR - engkar perintah peringatan Allah sebenaranya ?

Bayi yang baru lahir belum lagi berAgama (الدين) & berI'ttiqad dengan I'ttiqad yang diredhai Allah Islam (الاءسلام), Ibu bapanya lah yang mencorakkan untuk berAgama atau Atheis & untuk berI'ttiqad dengan I'ttiqad yang diredhai Allah Islam (الاءسلام atau beri'ttiqad dengan i'ttiqad yang dilaknati Allah Yahudi (اليهود)... atau Syiah (الشعاءيه)... atau Kristian (النصارا). MAKA Bangsa hendaklah didahulukan kerana ghaib dalam diri bangsa manusia itu akan Allah campakkan "an-Nor الدين & الاءسلام" serta "الاءيمتان & العلم".

Tidak mungkin 'an-Nor الدين ^ الاءسلام' serta العلم ^ الاءيمان akan bersarang pada ghaib dalam diri berok & kera yang bergayutan dihutan serta singa, harimau, gajah, seladang, buaya ular yang melata dibumi pula.

Jika Agama (الدين) & Islam (الاءسلام) didahulukan, maka tidak mungkin bangsa melayu boleh meresap dalam ghaibnya Agama (الدين) & Islam (الاءسلام) dibumi melayu - malaysia ini.
///
AbYunan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BAHAYA SYIRIK (شريك) TERHADAP HAK DAN KEKUASAAN MUTLAK ZAT الله.

SYIRIK TERHADAP ZAT SERTA HAK DAN KEKUASAAN MUTLAK ZAT الله. membersih, menyucikan diri sendiri, keturunan, kaum, puak, jama'ah, per...