Tanda hitam pada dahi tersebut seringkali dikaitkan dengan seringnya seseorang melakukan sujud atau sujudnya lama.
Persepsi semacam ini boleh-boleh saja, bahkan boleh dikata sebagai anugerah dari Allah yang patut untuk disyukuri.
Akan tetapi jangan
tertipu dulu, belum tentu semua orang yang mempunyai tanda hitam di
kening, adalah orang yang banyak sujud. Boleh saja tanda hitam di kening
itu terjadi kerana terbentur tembok, kerana bekas luka, atau kerana
dibuat-buat agar orang lain menganggap dirinya sebagai ahli sujud.
Namun hendaknya
husnudz-dzan lebih kita dahulukan, bahawa orang yang mempunyai tanda
hitam di kening itu adalah orang rajin solat, atau rajin sujud, kerana
husnudz-dzan bukan hal yang buruk, bahkan merupakan sesuatu yang wajib
kepada siapa pun, apatah lagi kepada sesama muslim.
Firman Allah:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى
الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ
فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ
أَثَرِ السُّجُودِ
"Muhammad itu adalah
utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan Dia adalah keras
terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang kepada sesama mereka.
kamu Lihat mereka ruku 'dan sujud mencari karunia Allah dan
keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas
sujud "(Q.S. al Fath: 29).
Berdasarkan ayat di
atas, maka sepintas lalu kita akan membuat kesimpulan bahawa persepsi
sebahagian masyarakat seperti di atas adalah benar.
Ketika menafsirkan ayat
ini, ada sebahagian ulama seperti Al-Imam Malik dan juga Sa'id bin
Jubair, yang mengatakan bahawa bekas sujud itu adalah warna kehitaman
yang nampak di dunia ini.
Ibnu Abbas radhiyallahu
'anhu serta Al-Hasan dan juga Az-Zuhri berpandangan lain. Mereka
mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan tanda bekas sujud dalam ayat
di atas ialah cahaya sujud yang terbesit di wajah, iaitu tanda sujud
yang terus menerangi wajah mereka hingga di alam barzakh dan di hari
kiamat. Jika yang dimaksud dengan tanda hitam itu adalah tanda hitam di
kening maka tanda tersebut pasti akan hilang setelah badan dikebumikan.
Rasulullah SAW sendiri tidak mempunyai tanda hitam itu. Dalam
buku-buku sirah, baik sirah ataupun kitab-kitab hadits tidak dijumpai
penjelasan adanya tanda hitam pada kening @ dahi Nabi.
عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قُلْتُ لِمُجَاهِدٍ (سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ
مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) أَهُوَ أَثَرُ السُّجُودِ فِى وَجْهِ الإِنْسَانِ؟
فَقَالَ : لاَ إِنَّ أَحَدَهُمْ يَكُونُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مِثْلُ
رُكْبَةِ الْعَنْزِ وَهُوَ كَمَا شَاءَ اللَّهُ يَعْنِى مِنَ الشَّرِّ
وَلَكِنَّهُ الْخُشُوعُ.
Dari Manshur, Aku
bertanya kepada Mujahid tentang maksud dari firman Allah, 'tanda-tanda
mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud' apakah yang dimaksudkan
adalah bekas di wajah? Beliau menjawab, "Bukan, bahkan ada orang yang
'kapal' yang ada di antara kedua matanya itu bagaikan 'kapal' yang ada
pada lutut unta namun dia adalah orang bejat @ jahat. Tanda yang dimaksudkan
adalah kekhusyu'an "(Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3702).
Syeikh Ahmad ash Showi
dalam kitab tafsirnya mengatakan, "Bukanlah yang dimaksudkan oleh ayat
adalah sebagaimana perbuatan orang-orang bodoh dan tukang riya 'iaitu
tanda hitam yang ada di dahi kerana hal itu adalah ciri khas khawarij
(baca: ahli bid'ah)" ( Hasyiah ash Shawi 4/134, Dar al Fikr). Wallahu
A'lam.
///
Tiada ulasan:
Catat Ulasan